Juliƫtte Oskamp

Voor JuliĆ«tte begint goed werken bij goed voelen. Werkgeluk is voor haar geen bijzaak, maar een prioriteit. Ze helpt organisaties om een cultuur te creĆ«ren waarin iedereen zich welkom voelt, grenzen worden gerespecteerd en samenwerking vanzelfsprekend is. ā€œHet geeft me enorm veel energie als mensen bewust worden van hun gedrag en daardoor stappen kunnen zetten in hun ontwikkeling. Het is mooi om daar een bijdrage aan te leveren.ā€ En komt JuliĆ«tte ergens binnen waar van alles tegelijk speelt? Dan duikt ze erin met volle overtuiging Ć©n een positieve vibe. Brandjes blussen, overzicht creĆ«ren en mensen in beweging zetten - dĆ”t is waar ze het voor doet.

Susanne de Wilde

Van niets iets maken: dƔƔr is Susanne goed in. Heeft een klant nog geen structuur? Dan zorgt zij dat die er komt. En snel ook. Met haar kennis van arbeidsrecht en verzuim legt ze een stevige basis waar je op kunt bouwen. Ook duikt ze graag de diepte in. ā€œIk wil altijd eerst begrijpen wat er Ć©cht speelt voordat ik in actie komt. Geen snelle conclusies, wĆ©l praktische oplossingen en eerlijk, objectief advies.ā€ Susanne denkt verder dan de standaard en zoekt net even achter de komma. Zo weet je dat het Ć©cht goed geregeld is.

Els Kip

Els vertaalt strategische doelen naar effectief HR-beleid, versterkt organisatieontwikkeling met heldere personeelsplannen en houdt scherp toezicht op verzuim en dossiers. Ze houdt zich dus bezig met Ć”lles wat bij HR komt kijken. ā€œMaar van HR-thema’s als duurzame inzetbaarheid, employee journey en werkgeluk krijg ik de meeste energie. Ik word er blij van als ik echt verandering ziet bij mensen - hoe klein ook.ā€ Els coacht ook 1-op-1. Ze is rustig, oordeelt niet en weet snel een vertrouwensrelatie op te bouwen. En wat mensen niet altijd van haar verwachten, is dat ze als het moet de vinger op de zere plek legt. Wat ze ziet, hoort of signaleert, onderbouwt ze. Zo weet je altijd waar je aan toe bent.

Laura Smidt

Laura is een creatieve denker met een passie voor vitaliteit en werkgeluk Ć©n een achtergrond als grafisch ontwerper. Met frisse ideeĆ«n en praktische tools helpt ze teams en leidinggevenden om het goede gesprek te voeren. ā€œGoede communicatie, luisteren en positief denken verbeteren de werksfeer. En (droge) humor helpt daar ook bij.ā€ Of het nu gaat om verzuimprotocollen of complexe businesscases: ze vertaalt taaie kost naar begrijpelijke en aantrekkelijke informatie. In haar rollen als vertrouwenspersoon en trainer luistert ze met aandacht en biedt ze nieuwe perspectieven. Met haar creativiteit en scherpe blik maakt ze Ć©cht het verschil.

Sandra Engelbertink

Sandra is een nuchtere en no-nonsense Oldenzaalse met een heldere missie: verbinden en delen, maar dan wĆ©l zo praktisch mogelijk. Zo ontstond in 2020 ook het idee voor Personele Zaken. ā€œSamen met mijn collega’s help ik organisaties vooruit. Of het nu gaat om complexe HR-vraagstukken of juist om praktische ondersteuning, wij staan altijd klaar.ā€ Met haar jarenlange ervaring zorgt Sandra dat HR begrijpelijk en overzichtelijk blijft. Samen met het team maakt ze onze visie waar: pragmatisch, positief en met aandacht voor de balans tussen mens en organisatie. Zo maken we Ć©cht werk van werkgeluk.

Home / Kennisbank / Personeel & organisatie / Reis van de medewerker

Reis van de medewerker

Ontwikkeling van personeel in jouw organisatie staat momenteel misschien wel bovenaan de prioriteiten in secundaire arbeidsvoorwaarden. Werknemers van nu, met name jongeren, willen carriĆØre maken, doorgroeien en nieuwe dingen leren. Bied je te weinig mogelijkheden, dan sta je als werkgever minder aantrekkelijk op de markt en raak je sneller personeel kwijt. Je kunt er ook je voordelen uit halen: ook jij wilt dat jouw personeel zich blijft ontwikkelen. De markt en manieren van werken veranderen immers in hoog tempo en jouw werknemers zullen dat moeten bijbenen, wil je als organisatie ook in de toekomst sterk staan. Hoe zorg je dat ontwikkeling binnen jouw organisatie de norm wordt en dat het voor iedereen duidelijk is welke richting je op wilt en wat de mogelijkheden zijn?

Ontwikkeling voor personeel

Hoewel het een algemene trend is dat ontwikkeling en zelfontplooiing steeds meer centraal staan, gaat iedere persoon daar op een eigen manier mee om. De ƩƩn heeft zijn of haar gehele loopbaan al uitgestippeld, de ander reageert op kansen die zich onderweg aanbieden. Anderen zitten daar tussenin en sommige mensen zijn juist helemaal niet bezig met hun loopbaan. Ook bestaat er een verschil in opvattingen over eigenaarschap: sommigen vinden dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun loopbaan en ontwikkeling, anderen wachten af wat de organisatie hen aanbiedt. Hoe het ook zij: als organisatie houd je bij wat de ontwikkelbehoeften zijn van jouw werknemers en welke afspraken hierover gemaakt zijn. Samen ga je op zoek naar mogelijkheden.

Ontwikkeling voor werkgevers

Dat jouw werknemers de uitdaging krijgen die ze zoeken is ƩƩn ding. Als werkgever heb je pas iets aan hun ontwikkeling, als het aansluit bij de toekomstvisie van jouw organisatie. Waar wil je als organisatie naartoe groeien, welke ontwikkelingen en uitdagingen komen er op je af en wat heb je niet alleen nu, maar ook straks nodig aan kennis en expertise?

Je raad het al: deze organisatieontwikkelingen moeten in lijn gebracht worden met de ontwikkelbehoeften van jouw medewerkers. Daarop kun je een passend beleid opstellen. Denk hierbij vanuit talent en potentieel, in plaats vanuit traditionele groei. Alleen dan kun je het ontwikkelpotentieel optimaal benutten!

Reis van de medewerker

Loopbaanpaden, employee journey of talent journey – er bestaan veel verschillende termen voor ongeveer hetzelfde: het in kaart brengen van de ontwikkelmogelijkheden voor jouw personeel binnen jouw organisatie. Dit is noodzakelijk om goed personeel te behouden en om jouw organisatie toekomstbestendig te maken. Waar begin je? Een stappenplan:

Stap 1: Scan huidige situatie

Breng eerst in kaart wat je momenteel in huis hebt. Welke competenties, kennis en expertise hebben jouw huidige werknemers?

Stap 2: Toekomstvisie

Bedenk vervolgens hoe de toekomst eruitziet voor jouw organisatie. Hoe ontwikkelen de markt en het vak zich? Komen er nieuwe technieken of kwaliteitseisen om de hoek kijken? 

Stap 3: Passend personeelsbestand

In hoeverre komen de uitkomsten uit stap 1 overeen met die van stap 2? Welke competenties heb je nog nodig? Liggen er nog onbenutte kansen? 

Stap 4: Maak het visueel

Als je eenmaal duidelijk hebt gemaakt wat de organisatie nodig heeft, zorg je ervoor dat dit voor iedereen inzichtelijk en begrijpelijk is. 

Stap 5: Begeleid de medewerker

Laat jouw medewerkers weten hoe zij binnen de gestelde richtlijnen kunnen navigeren, rekening houdend met hun eigen ontwikkelbehoeften. Dat betekent dat ze niet per se van A naar B hoeven, maar verschillende paden kunnen bewandelen om uiteindelijk bij te dragen aan de toekomstbestendigheid van jouw bedrijf.

In de praktijk: de leercultuur bij Van Lente

De organisatie Van Lente Systeemintegratie B.V. heeft met behulp van Personele Zaken gewerkt aan een nieuwe leercultuur. Monica Ubas, HR manager, vertelt: ā€œSamen met Personele Zaken hebben we onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de leercultuur te verbeteren. Dit gaf ons interessante aanknopingspunten en daarmee zijn we aan de slag gegaan: we hebben de loopbaanpaden in kaart gebracht, functies opnieuw beschreven en het beleid rondom ontwikkelen, functioneren en beoordelen flink geüpdatet. Vanuit dat beleid hebben we een nieuwe gesprekscyclus gevormd, die meer aansluit bij de omgeving van nu en waarmee we afstappen van het ā€˜traditionele’ functioneren en beoordelen.ā€

Wil jij ook aan de slag met de ā€˜reis van jouw medewerker’ binnen jouw organisatie en heb je behoefte aan meer tips of advies? Neem gerust contact op met Sandra Engelbertink van Personele Zaken.

De juiste HR-aanpak maakt het verschil. Ben jij er klaar voor?

Scroll naar boven